سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاره کم سنه
 
قالب وبلاگ
چینی‌ها از اصرار دختران برای شباهت به باربی پول پارو می‌کنندآرایشگاه‌های زنانه مقر فروش لنزهای کوری!
 
رؤیای چشم‌های رنگی و شبیه‌تر شدن به الگوهای زیبایی ارائه شده از طرف غرب به سمت و سوی استفاده بی‌رویه از لنزهای آرایشی کشیده شده است و بعد از داروخانه‌ها و فروشندگان لوازم آرایشی بهداشتی، حالا نوبت به آرایشگاه‌های زنانه رسیده است تا پاتوقی برای عرضه لنزهای آرایشی غیر‌استاندارد و کور‌کننده شوند.

وقتی «باربی» کعبه آمال رویای کودکان و کمی بعدتر زنان سرزمین ما شد، شاید هیچ‌کس متوجه این نکته نبود که باربی شدن ممکن است خیلی برایمان گران تمام شود. آنقدر که امروز بسیاری از مانکن‌های خیابانی به مدد رنگ مو و لنزهای آرایشی درست شبیه باربی هستند با همان چشمان آبی رنگ و موهای بور. با این وجود اما گاهی این چشم آبی شدن به قیمت از دست دادن بینایی دختران و زنانی تمام می‌شود که در رقابت مدهای دیکته شده غرب شرکت می‌کنند. 

چشم‌های آبی رنگی که نمی‌بینند
این روزها دیگر استفاده از لنزهای آرایشی شبیه به استفاده از کرم ضد آفتاب عادی و فراگیر شده است، به گونه‌ای که با مراجعه به داروخانه، عینک‌فروشی یا آرایشگاه می‌توان لنزهای آرایشی را در رنگ‌های متنوع تهیه کرد و با چشمانی رنگی و چهره‌ای متفاوت ظاهر شد.
تغییر رنگ چشم برای مهمانی‌ها و عروسی جزو یکی از واجبات به حساب می‌آید و تغییر رنگ چشم عروس یکی از ملزوماتی است که اگر نباشد انگار عروسی سر نمی‌گیرد! این در حالی است که بیشتر لنزهای موجود در بازار و به خصوص لنزهایی که به صورت زیر‌زمینی و از سوی آرایشگران زنانه ارائه می‌شود، غیر‌استاندارد هستند و استفاده از آنها برای یک ساعت زیبا‌تر به نظر رسیدن، می‌تواند لذت یک عمر دیدن زیبایی‌ها را از شما بگیرد. 

اصرار برای شباهت به باربی‌ها
روزی که عروسک باربی در کمپانی متل در سال 1945 متولد شد، شاید هیچ کس فکر نمی‌کرد گستره عملکرد این عروسک به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتواند در مدت کوتاهی سبک زندگی امریکایی را در میان زنان و دختران جهان رواج دهد اما تبلیغات روی این پیاده‌نظام جنگ نرم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که باربی الگویی برای مد و لباس و شاخصی برای زیبایی شود؛ الگویی که توانسته است با وجود فرهنگ غنی و الگوهای ارزشمند دینی و ملی ما، به خاطر کم‌کاری نهادهای فرهنگی کشور حتی در میان زنان و دختران ایرانی هم نفوذ کند. شاهد مثال این ادعا را با نگاهی به موهای بور، کفش‌های پاشنه بلند و لنزهای رنگی برخی از دختران و زنان ایرانی می‌توان مشاهده کرد؛ چهره‌ای که درست تداعی‌گر عروسک‌های دوران کودکی این دختران نوجوان است. 

لنز داروست، باور کنید!
استفاده از لنز برای نزدیک شدن هر چه بیشتر چهره زنان به این عروسک‌ها گاهی فاجعه به بار می‌آورد؛ به خصوص آنکه این لنزها گاهی بین افراد مختلف دست به دست می‌چرخد.
دکتر بهرام عین‌اللهی، متخصص چشم و فوق‌تخصص قرنیه در گفت‌وگو با «جوان» درباره لنزهای آرایشی موجود در بازار می‌گوید: تمامی لنزهایی که در بازار وجود دارد و توسط غیر‌پزشک توصیه و تجویز می‌شود، غیر استاندارد است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی از هفته‌ای دو تا سه مورد مراجعه افراد مبتلا به عفونت ناشی از لنز سخن می‌گوید؛ افرادی که به گفته این چشم‌پزشک گاهی چشم‌شان را پای استفاده از لنز می‌دهند.
بنا به تأکید وی، لنز حکم دارو را دارد و باید توسط پزشک تجویز شود و لنزهایی که در داروخانه، بوتیک یا آرایشگاه‌های زنانه وجود دارد می‌تواند افراد را با مشکل جدی مواجه کند. 

نکات کلیدی استفاده از لنز
عین‌اللهی درباره ویژگی‌های لنز می‌گوید: لنز هم مانند لباس و کفش اندازه دارد و هر لنزی مناسب هر چشمی نیست. ضمن آنکه جنس و نوع ماده مؤثر در لنزهای مختلف متفاوت است به طور نمونه بعضی لنزها اکسیژن را از خود عبور می‌دهند اما برخی عبور نمی‌دهند. بنا به تأکید این فوق‌تخصص قرنیه از همه اینها مهم‌تر مراقبت‌های بهداشتی است که بعد از تجویز و استفاده از لنز باید صورت بگیرد. وی خاطر‌نشان می‌کند: لنز هم می‌تواند گرد و غبار بگیرد یا با میکروب‌ها، مواد آلی، پروتئینی، چربی و قار‌چ‌ها آلوده شود. بنابراین طرز استفاده و ضد عفونی لنز، اصولی علمی دارد و بسیار حائز اهمیت است. عین‌اللهی همچنین با اشاره به ظرف نگهداری لنز می‌افزاید: ظرف نگهداری لنز نیز مهم است و باید تمیز و ضد عفونی باشد.
دکتر عین‌اللهی تأکید دارد داروخانه، عینک‌فروشی، آرایشگاه و بوتیک محل عرضه لنز نیست و هیچ یک از این مکان‌ها مجوز فروختن این وسیله طبی را ندارند ولی متأسفانه نظارت مناسبی بر عملکرد این مکان‌ها وجود ندارد و همین موضوع سبب بروز مشکلات زیادی برای مردم شده است. 

دست به دست شدن لنزها در مدارس
شاید شما هم این نکته را ندانید اما دکتر عین‌اللهی می‌گوید: بسیاری از لنزهایی که توسط مراکز غیر‌مجاز مختلف عرضه می‌شوند حتی در صورت استاندارد بودن یک بار مصرفند و شما باید پس از یک بار استفاده آنها را دور بیندازید ولی این لنزهای یک بار مصرف به عنوان لنز طبی دائمی به فروش می‌رسند و این موضوع می‌تواند مشکلات بعدی را رقم بزند.
به گفته وی حتی در برخی دبیرستان‌های دخترانه لنزهای رنگی میان دانش‌آموزان دست به دست می‌شود و این به معنای انتقال بیماری و عفونت به تعداد بیشتری از افراد است. 

منشأ این لنزها
این لنزهای کور کننده اما از کجا می‌آید؟ سال گذشته بود که رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران نسبت به توزیع گسترده لنزهای رنگی در داروخانه‌های سراسر کشور هشدار داد. دکتر امین‌الله نیک اقبالی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن چشم‌پزشکان اما ضمن ارائه آمار 95 درصدی مشکلات چشمی بیماران در استفاده از این لنزهای غیر استاندارد به واردات گسترده لنز توسط اشخاص مختلف از جمله یکی از بازیگران کشورمان اشاره داشت. دکتر عین‌اللهی منشأ ورودی بیشتر این لنزها را کشورهای شرق آسیا به ویژه چین می‌داند. 

انتخاب با شماست
شما اگر در انتظار نظارت هستید باید بدانید که نظارت جدی بر آنچه در داروخانه‌ها و بوتیک‌ها به صورت علنی و آنچه در آرایشگاه‌های زنانه به صورت زیر‌زمینی به فروش می‌رسد، وجود ندارد. پس باز هم انتخاب با شماست؛ بینایی چشم‌هایتان با همان رنگ زیبایی که خداوند برایتان در نظر گرفته را می‌خواهید یا داشتن چشم رنگی شبیه عروسک‌های باربی برای چند ساعت اما همراه با دردسر، بیماری و حتی احتمال نابینایی؟


[ دوشنبه 91/4/26 ] [ 2:19 صبح ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
.. من عاشق محمدم
درباره وبلاگ
لینک دوستان
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 82
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 1021319