سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاره کم سنه
 
قالب وبلاگ

یخ مرد 5000 ساله آب شد + تصویر

 

جام جم آنلاین نوشت: روز نوزدهم سپتامبر 1991 برای دو کوهنورد آلمانی به نام‌های هلموت و اریکا سیمون روزی کاملا ویژه بود. آنها تصمیم داشتند تا به قله اوتزال صعود کنند و همه چیز برای عملی شدن این تصمیم مهیا بود.

  کار صعود به خوبی پیش می‌رفت و روز به نیمه رسیده بود که در ارتفاع 3210 متری از سطح دریا چیزی غیر طبیعی توجه آنها را به‌خود جلب کرد.

بین یخ‌های کوهستان یک جسد یخزده به چشم می‌خورد. بقایای جسد به گونه‌ای بود که این دو کوهنورد آلمانی اطمینان یافتند یک کوهنورد دیگر بتازگی در این محل کشته شده است و به‌همین‌دلیل به سرعت به پلیس محلی اطلاع داده شد.

متاسفانه جسد در لایه‌ای ضخیم از یخ قرار داشت و در روز بعد با کمک مته‌ها و دستگاه‌های ویژه‌ای کار در آوردن جسد از میان یخ‌ها شروع شد. کاری که اگر چه در نگاه اول ساده به نظر می‌رسید، ولی به‌مدت چند روز به طول انجامیده و در این میان آوازه پیدا شدن این جسد در منطقه پیچیده و افراد کنجکاو به دیدن آن آمدند. نتایج بررسی‌های اولیه باعث به وجود آمدن موجی از حیرت شد.

اوتزی یا مرد یخی نام بهترین نمونه باقیمانده مومیایی طبیعی قاره اروپاست که حدود 3300 سال پیش از میلاد زندگی می‌کرده و در سپتامبر 1991 در منطقه اوتزال کوهستان آلپ، جایی در حوالی مرز ایتالیا و اتریش پیدا شد.

امروزه این مومیایی ارزشمند در موزه باستان‌شناسی شهر تیرول جنوبی کشور ایتالیا نگهداری شده و شاید بتوان آن را مشهور ترین جاذبه گردشگری این منطقه و صد البته یکی از مشهورترین دیدنی‌های کشور ایتالیا و قاره اروپا دانست که همه ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان به دیدن این مسافر 5000 ساله می‌آیند.

در ابتدا به دلیل این‌که این مومیایی بین مرزهای اتریش و ایتالیا قرار داشت، مسئولان کشور اتریش اعتراض کرده و ادعا کردند این مومیایی ارزشمند متعلق به کشور اتریش است. سرانجام پس از بحث و جدل‌های فراوان هیاتی مرکب از ملیت‌های دو کشور نسبت به بررسی موقعیت پیدا شدن مومیایی اقدام کردند که در نتیجه مشخص شد این مومیایی حدود 92 متر در خاک ایتالیا قرار داشته و در نتیجه مالکیت آن با ایتالیاست.



مومیایی مرد یخی مورد مطالعه کامل باستان شناسان قرار گرفت و بررسی‌های علمی نشان داد این مسافر دنیای باستان دارای قدی برابر یک متر و 65 سانتی‌متر و وزن 50 کیلوگرم بوده و هنگام مرگ 45 سال داشته است البته باید اشاره کرد که وزن مومیایی ‌هنگام پیدا‌شدن تنها نزدیک به 14 کیلوگرم بود.

عکسبرداری‌های اشعه ایکس و آزمایش‌ها نشان می‌داد که اوتزی برای آخرین بار در حدود هشت ساعت پیش از مرگش مقداری غذا شامل گوشت بزکوهی و غلات به همراه میوه خورده بود. در شانه چپ مومیایی یک سر‌تیر مسی وجود داشت که وی تلاش کرده بود آن را از بدنش خارج کند و در نتیجه میله آن بیرون آمده و سرتیر در جای خود باقی‌مانده بود و دلیل مرگ وی نیز خونریزی ناشی از جراحت‌های وارده و ضربه شدیدی که به جمجمه‌اش برخورد کرده بود، تشخیص داده شد.

در کنار جسد مقداری لوازم و تجهیزات نیز به دست آمده بود که امروزه در کنار مومیایی به نمایش گذاشته شده است که مهم‌ترین آنها تبری از جنس مس، چاقویی کوچک و 14 تیر مخصوص کمان است.

لباس‌های اوتزی شامل یک ردای بافته‌شده از ساقه گیاهان، یک روپوش، یک جفت مچ‌پیچ‌و‌یک جفت کفش بود که بــرای راه رفتن روی برف بسیار مناسب هستند.

غیرطبیعی بـودن مومیایی به تنهایی توان جذب گردشگران بسیاری را دارد، ولی موضوع دیگری که بیشتر بین توده عوام مردم شهرت یافته و سبب شده تا هاله‌ای از شگفتی این مرد یخی را احاطه کند، موضوعی است که به نفرین اوتزی معروف شده است؛ البته این موضوع پایه علمی نداشته و بیشتر مبتنی بر تصادف و شاخ و برگ پیدا کردن رویدادهای مربوط به این جسد از سوی مردم است، ولی بد نیست بدانید تعداد زیادی از افرادی که به نوعی با این مومیایی سروکار داشتند به نحو مرموزی کشته شده‌اند.

در حقیقت تا امروز مرگ هفت نفر از این افراد شامل هلموت سیمون یکی‌از کوهنوردان کاشف جسد، کننراد اشپایندلر اولین دانشمندی که آن را بررسی کرد و پنج نفر دیگر از اعضای تیم‌های پژوهشی مربوط به مرد یخی به صورت غیرعادی و قتل یا تصادفات مشکوک گزارش شده است و این موضوع باعث شده تا مردم شهر تیرول جنوبی باور داشته باشند که مرگ این افراد به دلیل نفرین مرد یخی است.

به هر حال این مومیایی طبیعی که یکی از عجیب‌ترین نمونه‌های موجود در جهان به شمار می‌آید، امروزه اصلی‌ترین جاذبه گردشگری موزه و شهر تیرول جنوبی به شمار می‌رود و گردشگران و افراد کنجکاوی که به دیدن موضوعات غیرعادی علاقه‌مند هستند، می‌توانند با بازدید از این موزه علاوه بر دیدن آثار و اشیای متعدد آن، از مومیایی مرد یخی نیز دیدن کنند البته اگر توان یا زمان سفر به ایتالیا و بازدید از این مومیایی را ندارید، می‌توانید با وارد شدن به وب سایت http:‌/‌‌/‌www.archaeologiemuseum.it‌ به سایت این موزه رفته و فیلم‌ها، تصاویر و توضیحات کاملی از مرد یخی دریافت کنید.


[ دوشنبه 91/6/27 ] [ 2:16 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
.. من عاشق محمدم
درباره وبلاگ
لینک دوستان
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 60
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 1021297