سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاره کم سنه
 
قالب وبلاگ

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

مرورگرتان را آپدیت کنید. جاوا را دفن کنید. بر روی لینک های غریب و ناشناس از افراد ناشناخته هرگز کلیک نکنید. ااااه. گفته ها و جملات تکراری و همیشگی که به عنوان پایه های امنیت کاپیوترهای شخصی، امروزه روی مغز تمام افرادی که در وب چرخ می زنند حک شده است. دیگر کلک های قدیمی بدافزارها به خوبی گذشته نمی تواند از پس نفوذ در کامپیوترها بر آیند.

 

اما نکته غافلگیر کننده اینجا است که آدم بدهای داستان هم همیشه خلاق هستند. (هیچ وقت ترکیب بسیار قدرتمند آزمندی، ملالت و هوشمندی را دست کم نگیرید.) جدای از هدف گرفتن اینترنت اکسپلورر، اکنون آنها خودشان را برای حمله به کامپیتر مجازی شما (VM)، بازی های ویدیویی تان و حتی ترموستات متصل به وب تان مسلح می کنند.

تُرالو دیرو متخصص امنیت آزمایشگاه مک آفی می گوید: «هر چه زندگی ما بیشتر دیجیتالی می شود، راه های ورودی نامرسوم مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات مان هم بیشتر می شوند.» در ادامه به  ده مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها و مجرمان سایبری می پردازیم که توانسته اند دردسرهای فراوانی ایجاد کنند.

 

اتاق هرج و مرج

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

بسیاری از حملات و موارد نفوذ عجیب و غریب که می توان آنها را در این مجموعه گنجاند، تنها توسط محققان امنیتی شناخته شده اند و در دور اطراف آنها به چشم می خورند. اما قبل از اینکه درباره خطرهایی بنویسیم که تنها به آزمایشگاه ها محدود می شوند یا تنها مدیران امنیتی سرورها با آن سرو کار دارند، اجازه دهید به موردی بپردازیم که اتاق بازرگانی آمریکا را درگیر خود کرد.

در سال 2010 این اتاق دچار یک نفوذ عمیق و پیچیده شد. این حمله به گونه ای بود که وقتی مسئولان امر مشکل را کشف کردند، دریافتند که نابودی کامل برخی از کامپیوترها، راحت تر از پاک سازی آنها خواهد بود.

این واقعا ترسناک است. اما آنچه پس از رفع مشکل رخ داد، از این هم بدتر و خوفناک تر بود:یکی از ترموستات های اتاق بازرگانی همچنان در ارتباط با سرورهای چینی بود. و پرینتر یکی از اعضای هیئت رئیسه هم شروع به چاپ صفحاتی با کلمات چینی کرد. و این چیزی شبیه داستان نفوذ دیوانه وار بعدی بود…

من زیرچشمی مراقب پرینتر تو هستم

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

گزافه گویی نیست که استفاده از پرینتر تحت شبکه و متصل به وب یکی از نعمات زندگی ماشینی امروز است که به شما امکان ارسال دستور چاپ از هر نقطه ای را می دهد و کارهای تان را تا حد زیادی آسان تر می سازد. البته از سوی دیگر بسیاری از این پرینترها خارج از دسترسی و کنترل فایروال های شرکتی نشسته و چرت نیم روزی شان را می زنند. لذا منتظرند تا تنها با سوت یک هکر حرفه ای دنبال وی راه بیفتند.

سباستین گویررو محقق ViaForensics با کشف حفره های امنیتی در تکنولوژی جت دایرکت HP توانست نشان دهد که هکرها نه تنها می توانند با حمله به پرینتر باعث کرش کردن سخت افزار شوند، بلکه (حتی بدتر از آن) به اسنادی که قبلا چاپ شده هم، دسترسی خواهند داشت.

پس از آن، اندرو هاوارد، در وبلاگ خود با جزئیات کامل نشان داد که چگونه با یک جستجوی گوگل توانسته به چند ده هزار پرینتر اچ پی از طریق وب دست پیدا کند! به همین سادگی، به همین خوشمزگی!

زیادی هوشمند، نسبت به خوبی های شان

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

متخصص امنیت مک آفی می گوید: «تلویزیون های مدرن امروزی هم اهداف جذابی هستند. به خصوص برای نفوذگرهای پیشرفته و خبره که همه سیستم ها را برای پیدا کردن راه های نفوذ احتمالی کنترل می کنند. البته ممکن است تلویزیون آخرین مکانی باشد که سراغ آن می روند. در ماه دسامبر یک شرکت امنیتی در مالتا، که باگ های Zero-day را کشف کردهو به شرکت ها می فروشد، اعلام کرد آسیب پذیری دراسمارت تی وی های سامسونگ پیدا کرده اند که اجازه اجرای کد از راه دور (Remote code execution) را می دهد

توجه داشته باشید برخی از اسمارت تی وی های امروزی که به اینترنت متصل هستند، با وب کم و میکروفون داخلی هم عرضه می شوند. و البته این تلویزیون ها تمامی اطلاعات لاگین حساب های وب-کانکت شما را در خود ذخیره می کنند.

 نفوذ zero-day فوق الذکر به هکرها امکان این را می دهد تا به تلویزیون شما دسترسی سطح روت (شبیه ادمین در ویندوز) داشته و بتوانند با استفاده از جستجو در درایوهای یو اس بی تلویزیون احتمالا اطلاعات بیشتری را هم از روی ابزارهای متصل به آن سرقت کنند.

چرا DRM یک دردسر است، بخش 3279

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

هنگامی که صحبت از مدیریت حقوق دیجیتال یا Digital rights management (همان DRMخودمان) به میان می آید، لب و لوچه گیمرها در سراسر جهان کج و کوله می شود و حسابی بد و بیراه می گویند. به خصوص وقتی گیمر به طور معمول نیاز به استفاده از DMRشرکت Ubisoft داشته باشد دیگر داستان جالب تر هم می شود. اما قضیه در ژولای گذشته به بدترین حالت خود رسید. آن هم هنگامی که مشخص شد سرویس Uplay شرکتUbisoft بی سر و صدا و بدون هیچ اخطاری یک پلاگین را روی مرورگر کاربران نصب می کرده که هکرها با استفاده از آن می توانسته اند به کامپیوتر گیمرها نفوذ کنند. هییی! Assassin’sCreed 2 متشکریم!

خوشبختانه یوبی‌سافت این حفره امنیتی را تنها طی چند ساعت پس از کشف، بست و از کاربران عذر خواهی کرد. از سویی هم، به نظر می رسد که کسی از این طریق مورد حمله قرار نگرفته است.

خرابکاری Steam

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

رخنه درون یوبی سافت، تنها نفوذ غیرمعمول در بازی های ویدیویی نبوده است. در اواخر سال گذشته هم ReVuln (همان شرکتی که مشکل امنیتی اسمارت تی وی ها را کشف کرده بود) دریافت که پروتکل steam:// مورد استفاده در اپلیکیشن steam می تواند مورد نفوذ واقع شده و برای اجرای کدهای مخرب مورد استفاده قرار گیرد.

مشکل در واقع به دلیل اجرای خودکار دستورات پروتکل steam:// توسط مرورگرها بود که بدون نمایش هیچ پیام تایید (سافاری) یا کوچکترین اطلاعاتی (فایرفاکس) این کار را انجام  می دادند. وقتی یک کد مخرب برای اولین بار اجازه اجرا می یافت، می توانست از قابلیت های قانونی استیم یا آسیب های شناخته شده مرورگر استفاده کرده و هارد دیسک قربانی را با انواع مختلفی از محتوای بیهوده پر کند. بخش اخلاقی داستان؟ به مرورگرتان اجازه اجرای خودکار دستورات پروتکل steam:// را ندهید.

حقه قدیمی طعمه و تعویض

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

تنها چند هفته قبل محققان کسپراسکای کشف کردند که دو اپلیکیشن در پلی استور گوگل(DroidCleaner و Superclean) که به ظاهر قرار بود کلیه سرویس های در حال اجرا روی تلفن اندرویدی تان را ریستارت کنند، هنگام اتصال موبایل اندرویدی به کامپیوتر ویندوزی در حالت Disk Drive (برای انتقال فایل)، ممکن است باعث آلودگی آن شوند.

اگر اجرای فایل های آتوران روی کامپیوتر شما فعال باشد، کدهایی که درون این دو برنامه در ریشه کارت حافظه موبایل شما مخفی شده اند، اجرا خواهند شد و بدافزاری را روی کامپیوترتان نصب می کنند. به محض نفوذ، بد افزار به میکروفون کامپیوترتان متصل شده و با دریافت هر صدایی شروع به ضبط آن می نماید. آنگاه صداهای ضبط شده را رمزنگاری کرده و برای صاحب خود ارسال می نماید.

مخرب است؟ احتمالا خیر. و یک داستان دیگر که با آسیب پذیری بسیار قدیمی آتوران در هم پیچیده است.

ماشین های مجازی (VM) هم می توانند Crisis بازی کنند!

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

امنیت افزوده و تکمیلی یکی از مزایای استفاده از کامپیوترهای مجازی است. برای مثال اگر با حمله ای روبرو شوید یا متوجه نفوذ غیرمجاز و بدافزاری شوید، به راحتی می توانید فایل ایمیج سیستم عامل مجازی را پاک کرده و یک کامپیوتر مجازی جدید را برپا کنید. اما به تازگی یک بدافزار با نام Crisis قصد دارد این تصور را از بین برده و ماشین های مجازی را هم به سکوی پرشی برای آلودگی ها تبدیل کند.

سیمانتک گزارش می دهد که ورود Crisis برای بار اول به کامپیوتر شما با دانلود یک فایل jarصورت می گیرد. این بدافزار بر روی هارد کامپیوتر شما به دنبال ایمیج های ویژه ماشین مجازی VMware می گردد که قبلا ایجاد کرده اید. اگر یکی از آنها را پیدا کند، با استفاده از ابزار اجرای VMware خود را به درون فایل ایمیج تزریق می کند. این در واقع یک آسیب پذیری از طرف VMware نیست. اما متاسفانه یکی از نقاط آسیب پذیر و اثرات جانبی طبیعت ماشین های مجازی محسوب می شود. آنها در واقع تعدادی کد هستند که بر روی ماشین فیزیکی و واقعی شما ذخیره شده اند. البته VMware برای حفاظت بیشتر در برابر این بدافزار پیشنهاد می کند که از همان ابتدا ایمیج ماشین مجازی خود را رمزگذاری کنید تا جلوی چنین نفوذهای ناخواسته ای گرفته شود.

من در کامپیوتر مرکزی هستم و درباره همکاران تان جاسوسی می کنم

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

تنظیمات جذاب و عالی ویدیوکنفرانسی که شرکت شما خریداری می کند، اگر چه امکانات بسیار خوبی در اختیارتان می گذارد، اما از سویی می تواند یک سکوی پرش خوب برای پرواز آدم بدهای داستان از روی دیوارها باشد. دیرو از مک آفی می گوید: «برخی سیستم های ویدیو کنفرانس که از طریق اینترنت هم در دسترس هستند، می توانند هدف عالی برای گوش دادن و جاسوسی در تماس های ویدیویی و صوتی سری شرکت ها باشند.»

در 2010 محققان امنیتی موفق به یافتن چندین نقطه آسیب خطرناک در محصولات یکپارچه ویدیو کنفرانس سیسکو شدند که به طور کلی این ابزارها را در اختیار نفوذگران قرار می داد و دسترسی کاملی به سخت افزار، تمامی شبکه ها و هر ابزار متصل به آن شبکه را فراهم می آورد. البته سیسکو به سرعت این حفره را پوشاند.

در ژانویه 2012 هم محققان امنیتی دریافتند که بیش از 150 هزار سیستم ویدیو کنفرانس به گونه ای تنظیم شده اند که به صورت خودکار به تماس ها پاسخ گویند. این موضوع به خودی خود باعث می شود افراد نفوذگر بدون هیچ دردسری گوش و چشم شان را به درون ساحتمان ها ببرند و با قوی ترین دوربین ها و میکروفون ها درون اتاق های سازمان ها را بکاوند. پس مراقب تنظیمات ویدیو کنفرانس تان باشید.

هک صوتی! آیا صدای شما قابل تقلید است؟

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

سال 2007 جرج او از ZDnet کشف کرد می توان با ایجاد یک فایل صوتی، سیستم تشخیص صدای ویندوز را دور زده و آن را مجبور به اطاعت از دستورات صوتی ضبط شده کرد.

پس چرا سایت های اینترنتی با نجواهای شیرین هکرها مورد حمله قرار نگرفتند؟ زیرا چنین نفوذ به ظاهر ساده ای چندان کاربردی نیست. شما باید سیستم تشحیص صدای ویندوزتان فعال باشد و البته اسپیکر و میکروفون کامپیوترتان را هم روشن گذاشته باشید. علاوه بر این هنگام اجرای دستورات صوتی باید سکوت نسبی برقرار باشد و سیستم تشخیص لهجه هم تا حدی خوب عمل می کند. و البته سیستم های حمایتی ویندوز هم ممکن است جلوی اجرای عملکردهایی که نیاز به دسترسی خاص دارند را بگیرند.

تا جایی که می دانیم این آسیب پذیری هنوز حل نشده و به جای خود باقی است! و هنوز می تواند فایل های شما را پاک کرده یا به مرورگر دستور دهد که به وب سایت های آلوده وارد شود. پس باید خوش شانس باشیم که کسی تا کنون سراغ آن نرفته است.

آلودگی های آینده: انسان ماشین- سایبرگ

10 مورد از حملات عجیب و خارق العاده هکرها

اگر کاراگاه گجت سعی کرد شما را در آغوش بگیرد، فریاد زنان از وی فرار کنید. زیرا به نظر می رسد که سایبرنتیکز یا علم شناخت، مقایسه و ترکیب سیستم عصبی انسان با ماشین تنها در بازی ها و فیلم های علمی تخیلی جذاب و سرگرم کننده است و در واقعیت می تواند ترسناک هم باشد. اولین نشانه های ورود این علم به دنیای واقعی هم همراه با نفوذ و آلودگی های بدافزاری دیگر دستگاه های الکترونیکی همراه بوده است. همان طور که آقای مارک گبسون، دکترای سایبرنتیکز به عنوان یکی از اولین نمونه های تماس انسان و ویروس های کامپیوتری، سرنوشت بدشگونی برای این ارتباط پیش بینی می کند.

گبسون یک متخصص سایبرنتیکز است که RFID کاشته شده در زیر پوست بازوی خود را با یک ویروس خود-ساخته آلوده ساخت. و آنگاه توانست کامپیوترهای کتابخانه دانشگاه و RFIDکارت شناسایی دیگر همکارانش را هم به صورت بیسیم به این ویروس آلوده کند.

این حمله کاملا قانونی این دانشمند نشان داد که احتیاط در جوامعی که مردم با قلب های مکانیکی و مغزهای مجهز به شبیه ساز در آن تردد می کنند، بسیار حیاتی است. وی می گوید: «یک حمله denial-of-service یا خارج سازی از سرویس به ضربان ساز قلب، اگر همانند آنچه من انجام دادم امکان پذیر شود، بدون شک بسیار زیان آور و تقریبا غیر قابل جبران می تواند باشد.»

 

 

علوم رایانه


[ چهارشنبه 91/11/25 ] [ 9:8 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
.. من عاشق محمدم
درباره وبلاگ
لینک دوستان
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 34
کل بازدیدها: 1021192