سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاره کم سنه
 
قالب وبلاگ

دستور alias یکی از دشواری‌های کاربران تازه‌کار گنو/لینوکس در استفاده از دستورات پیچیده‌ای است که ممکن است به یاد داشتن آن برای آنها کار چندان آسانی نباشد. دستور alias به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید این دستورات پیچیده را به دستوراتی مستعار تبدیل نمایید که به یاد آوردن آنها برایتان آسانتر باشد. همچنین می‌توانید دستورات طولانی را که به طور روزمره از آنها استفاده می‌کنید، با استفاده از alias به دستوراتی کوتاه و سهل الاستفاده تبدیل کنید. در این ترفند به معرفی این دستور کاربردی میپردازیم.

 

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:46 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

چند سالی از عرضه نسخه های پیشرفته سیستم عامل لینوکس میگذرد. اما با وجود سلطنت ویندوز به ویژه در کشور ما ، کاربران زیادی از این سیستم عامل بهره نمیبرند. اما کاربرانی هم هستند که تا حدودی با لینوکس آشنایی دارند و چند باری با آن کار کرده اند و به نوعی تازه کار محسوب میشوند. در این ترفند قصد داریم 10 نوع از بهترین و کاربردی ترین دستورهای موجود در لینوکس را برای این کاربران تازه کار مطرح سازیم. چرا که با استفاده از همین گونه دستورات است که به مرور در این سیستم عامل نیز حرفه ای خواهید شد.

 

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:45 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

حتماً برای شما نیز پیش آمده است که جهت سهولت در آپلود یک فایل یا به هر دلیل دیگری دوست داشته باشید فایلی را به چند تکه تقسیم کنید. این کار در ویندوز XP توسط نرم افزار Winrar به سادگی صورت میگیرد  ، اما در سیستم عامل لینوکس آیا امکان این کار وجود دارد؟ چگونه؟ در این ترفند قصد داریم به آموزش کامل تقسیم فایل ها به چند تکه در محیط لینوکس بپردازیم. شما می‌توانید به سادگی توسط این دستور فایل مورد نظر خودتان را به اندزه‌های دلخواهتان تقسیم کنید و با یک دستور ساده‌تر آن‌ها را به یکدیگر بچسبانید و آن را به حالت اولی خود بازگردانید ؛ بدون اینکه به فایلتان صدمه‌ای وارد شود!

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:44 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

اگر شما نیز از کاربران لینوکس باشید ممکن است دوست داشته باشید لیستی از کلیه سخت افزارهای متصل به ماشین خود تان تهیه کنید. این موضوع گاهی برای حل مشکلات سخت افزاری بسیار مورد نیاز است. برای این کار شما میتوانید به سادگی از یک دستور استفاده کنید. در این ترفند به معرفی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:42 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

یکی از مشکلاتی که کاربران دارای سیستم عامل لینوکس به ویژه توزیع اوبونتو با آن درگیر هستند ، عدم کارکرد دکمه های Suspend و Hibernate بر روی لپ تاپ آنهاست. برای حل این مشکل راه حل ساده ای وجود دارد. در این ترفند به معرفی راه حل این روش خواهیم پرداخت.

 

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:41 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

بدون شک یک کامپیوتر رومیزی با لینوکس بسیار امن‌تر از همان کامپیوتر با سایر سیستم‌عامل ها خواهد بود. نکته مهم این است که همیشه برای رسیدن به یک سطح خوب امنیتی حتما لازم نیست از نرم‌افزارهای امنیتی و تکنیک‌های خاص استفاده کنید. گاهی اوقات آسان‌‌ترین را‌ه‌ها برای کسب امنیت، آنهایی هستند که به آسانی فراموش می‌شوند. ممکن است احساس کنید این موارد بسیار عادی هستند اما شاید در همین نکات عادی راه‌کارهای امنیتی‌ای بیابید که تاکنون نمی‌دانستید. اگر یک کاربر تازه‌کار لینوکس هستید، 10 ترفندی که در ادامه معرفی خواهیم کرد محل خوبی برای شروع است. در نتیجه مطمئن باشید تجربه‌ خوبی از لینوکس خواهید داشت.

 

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:39 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

در صورتی که در داخل ویندوز CD، XPهای Ubuntu را اجرا نمایید، در Autorun آن گزینه Install Inside Windows را می‌بینید. با کلیک روی این دکمه می‌توانید لینوکس را در کنار ویندوز خود نصب کنید و در هنگام بوت شدن، یکی از آن دو را انتخاب کنید. اما در این میان یک مشکل وجود دارد. در صورتی که ویندوز خود را عوض کنید، حتی اگر Ubuntu در درایوی غیر از درایو ویندوز نصب شده باشد، Ubuntu از بین میرود و دیگر قابل اجرا نخواهد بود. به زبان دیگر شما با تعویض ویندوز مجبور به نصب مجدد Ubuntu هستید. اما با ترفندی ابتکاری می‌توانید از این کار جلوگیری کرده و حتی پس از تعویض ویندوز هم از Ubuntu به مانند سابق استفاده نمائید. البته باید قبل از نصب ویندوز جدید این ترفند را انجام داده باشید.

 

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:37 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

Ubunto (اوبونتو) یکی از معروف‌ترین و کاربرپسندترین توزیع‌های گنو/لینوکس است که با وجود عمر نسبتاً کوتاه خود توانسته است رشد زیادی در جذب کاربران داشته باشد. در صورتی که شما از کاربرانی باشید که از ویندوز به اوبونتو مهاجرت کرده‌اند، حتماً با قابلیت سطل آشغال یا Recycle Bin که محل ذخیره موقت فایل‌های پاک شده است آشنا هستید. در اوبونتو نیز چنین سطل آشغالی با نام Trash وجود دارد. اما بر خلاف ویندوز، آیکن سطل آشغال در صفحه دسکتاپ اوبونتو به صورت پیش‌فرض وجود ندارد. در این ترفند قصد داریم نحوه افزودن آیکن سطل آشغال به صفحه دسکتاپ را تحت دو میز کار Gnome و KDE در اوبونتو بازگو نماییم.

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:36 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

در تاریخ 28 اسفند ماه 1388، نسخه 10.04 سیستم عامل Ubuntu (اوبونتو) به صورت آزمایشی (Beta) منتشر شد. این نسخه از این توزیع محبوب گنو/لینوکس با تغییرات زیادی همراه بوده است. یکی از جنجالی‌ترین این تغییرات، انتقال دکمه‌های پنجره (دکمه‌های مربوط به کمینه کردن، بیشینه کردن و بستن پنجره‌ها) از سمت راست صفحه به سمت چپ بوده است. در نسخه‌های قبلی اوبونتو، دکمه‌های پنجره همانند ویندوز، در سمت راست پنجره قرار داشت. اما در نسخه 10.04، دکمه‌های پنجره به مانند Mac OS به سمت چپ پنجره انتقال یافته است. در صورتی که این تغییر چندان به مذاق شما خوش نیامده است، می‌توانید با استفاده از این ترفند، دکمه های پنجره را از سمت چپ به سمت راست پنجره منتقل کنید، مشابه آن چیزی که در گذشته بود.

 

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:34 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]

ه طور پیش‌فرض در سیستم عامل اوبونتو، دو نوع صدای ورود (Login) وجود دارد. ابتدا پس از روشن نمودن سیستم و وارد شدن به صفحه اصلی ورود و سپس پس از ورود به محیط دسکتاپ، صدای خوش‌آمدگویی پخش می‌گردد. وجود این صدا چندان ضروری به نظر نمی‌رسد. شاید تنها کاربرد این صدا زمانی باشد که شما از یک سیستم قدیمی و کند استفاده می‌کنید و فاصله زمانی بین روشن نمودن تا بالا آمدن سیستم زیاد است و این صدا می‌تواند به عنوان یک هشداردهنده عمل کند. همچنین اگر در یک محیط عمومی باشید، این صدا می‌تواند بیش از پیش آزاردهنده باشد. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه غیرفعال کردن دو صدای لوگین در اوبونتو نسخه 10.04 و همچنین نسخه‌های قدیمی‌تر بپردازیم.

 

 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/11/28 ] [ 11:33 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
   1   2      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
.. من عاشق محمدم
درباره وبلاگ
لینک دوستان
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 121
بازدید دیروز: 89
کل بازدیدها: 1021358