سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاره کم سنه
 
قالب وبلاگ
مجموعه پارک تفریحی آبیدر

این مجموعه در غرب سنندج و در انتهای خیابان ابیدر بر دامنه کوه آبیدر قرار گرفته است . شهر سنندج از فراز این پارک چشم انداز بسیار زیبائی دارد . چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارک وجود دارد . یکی از بزرگ ترین باغ های این مجموعه باغ امیریه می باشد که بزرگ ترین سینمای رو باز (تابستانه) کشور در این باغ جای گرفته است . این مجموعه از قدیم الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی میان مردم است

مجموعه پارک تفریحی آبیدر


[ شنبه 90/12/20 ] [ 12:33 صبح ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
مسجد جامع سنندج

این مسجد در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار دارد . بر اساس مدارک موجود زمان احداث این مسجد مربوط به دوره قاجار بوده و به دستور امان الله خان والی کردستان در سال 1228 هجری قمری ساخته شده است . این مسجد دو ایوانی است با یک حیاط مرکزی که در پیرامون آن 12 حجره برای طالب علوم دینی ساخته شده است . مسجد دارای شبستانی بزرگ با 24 ستون است و اطراف شبستان و سر ستون ها با دو سوم کلام الله مجیدمزین شده است . برای تئین دیوارهای مسجد از کاشی های هفت رنگ استفاده شده و در ازاره های آن سنگ مرمر به کار رفته است

مسجد جامع سنندج


[ شنبه 90/12/20 ] [ 12:32 صبح ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
آلات موسیقی

به علت وجود چوب درختان جنگلی مرغوب و به همراه استعداد فراوان در زمینه تعلیم و یادگیری موسیقی ، این صنعت رشد قابل ملاحظه ای نموده است و اکنون کارگاه های زیادی مشغول تولید انواع ساز هستند .

.الات موسیقی کردی


[ جمعه 90/12/19 ] [ 8:55 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
کلاش

در مناطق کردنشین یک نوع گیوه به نام کلاش تولید می شود . رویه این کفش از نخ پنبه ای بافته شده و زیره آن از پارچه فشرده شده ساخته می شود ، به همین دلیل کلاش کفشی است سبک ، نر م و قابل انعطاف و متناسب با محیط کوهستانی . تولید کلاش در اصل مختص منطقه اورامان بوده ولی اکنون در اکثر شهرهای استان تولید می شود کلاش بافی


[ جمعه 90/12/19 ] [ 8:52 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
نساجی سنتی یا (جولائی)

تولید پارچه های لباس کردی مردانه و فرآورده هایی مانند رختخواب پیچ ، یا موج و جانماز که به روش سنتی تهیه می شود ، حاصل کار جولاها است .


[ جمعه 90/12/19 ] [ 8:48 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
قالی و گلیم

قالی و گلیم استان کردستان از لحاظ تنوع رنگ و گیاهی بودن ، اصالت طرح و کفیت آن شهرت جهانی دارد . شهرهای سنندج و بیجار مهمترین نوع قالی را دارا می باشند به طوری که به علت شهرت جهانی فرش سنندج (سنه) در دائره المعارف بریتانیا معنی واژه سنه را نام نوعی قالی به نام سنه معنی نموده اند .


[ جمعه 90/12/19 ] [ 8:46 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
صنایع دستی و سوغات

صنایع دستی استان بخشی از فرهنگ مردم استان کردستان است مه بر اساس نیاز و خلاقیت در طی زمان شکل گرفته است . مهمترین صنایع دستی استان عبارتند از : نازک کاری که از محصولات عمده آن می توان به تخته نرد و شطرنج اشاره نمود که شهرت جهانی دارند .
استان کردستان دارای انواع شیرینی های محلی می باشد که مهمترین این شیرینی ها کنجد ، بادام سوخته ، نوعی باسلوق و نان برنجی است که در این میان کنجد شیرینی محلی خاص شهر سنندج به همراه نان برنجی خریداران زیادی دارد .


[ جمعه 90/12/19 ] [ 8:45 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
جشن ها و مراسم خاص

یکی از مهم ترین مراسم در میان مردم کردستان که نمود عمومی و کلی دارد جشن نوروز و بزگداشت آیین آغاز سال است که به صورت خود جوش در اقصی نقاط استان همراه با مراسم رقص و برپائی آتش برگزار می گردد . عید فطر و عید قربان نیز به عنوان اعیاد مذهبی دارای اهمیتی خاص هستند . از دیگر مراسم مهم می توان به مراسم آئینی و باستانی پیرشالیار در روستای اورامان تخت اشاره نمود که در دو نوبت در چهل و پنجمین روز بهار و چهل و پنجمین روز زمستان طی مراسم با شکوه در این روستا برگزار می گردد

                                             شب چله در سنندج


[ جمعه 90/12/19 ] [ 8:45 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
رقص کردی

رقص کردی با زیبایی خاص آئینه ای تمام نما از زندگی گذشته این مردم است که به صورت زنده در زمان حال در وجود آنان در حرکت و جریان است . اگر به ریشه یابی و علل به وجود آمدن این هنر توجه نماییم باید اذعان نمود که این هنر ریشه در زندگی و کار روزانه مانند کشاورزی ، اعتقادات دینی ، مراسم و جشن های بزرگ ، بازی های محلی ، جنگ و دفاع و حالات روحی و درونی افراد دارد که به صورت امروزی در آمده است . رقص کردی در تمام نقاط کردستان به خصوص در سنندج و مریوان از غنای زیادی برخوردار است و با وجود سازهای الکترونیکی امروزی ، کم و بیش از سازهای سنتی نیز برای همراهی استفاده می گردد .


[ جمعه 90/12/19 ] [ 8:41 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
موسیقی

استان کردستان یکی از غنی ترین استان های کشور از لحاظ موسیقی است . گروه های مختلف موسیقی در استان ، وجود اساتید موسیقی کردی در تهران و شهرهای بزرگ کشور و همچنین ساخت سازهای موسیقی در این استان ، کردستان را به مهد موسیقی کشور تبدیل نموده است . که به جرات می توان در صورت برنامه ریزی صحیح در زمینه احداث مجتمع های فرهنگی ، سالن های اجرای موسیقی در آینده ندیک شاهد ورود گردشگران علاقه مند به موسیقی و برپائی کنسرت های موسیقی ملل مختلف در کردستان باشیم .

موسیقی (گورانی)کوردی


[ جمعه 90/12/19 ] [ 8:40 عصر ] [ عطا ملایی ] [ نظر ]
<   <<   6   7   8   9      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
.. من عاشق محمدم
درباره وبلاگ
لینک دوستان
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 71
کل بازدیدها: 1022286